انواع فلزات کاربردی ساختمانی

فروشگاه بازار آنلاین صنعتی

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

انواع فلزات کاربردی ساختمانی

انواع فلزات کاربردی ساختمانی

فلزات ساختمانی انواع مختلفی دارند که قدمت استفاده از برخی آنها به هزاران سال می‌رسد. با این حال در سال‌های اولیه استفاده از فلزات، کاربردهای زیادی برای آن متصور نبودند اما امروزه انواع فلزات ساختمانی که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند به تولید و بهره برداری رسیده‌اند. نقش این فلزات در ساختمان سازی غیر قابل انکار است. انواع فلزات ساختمانی به دلیل مقاومت بسیار بالا، شکل پذیری عالی، هدایت گرمایی مناسب و سایر ویژگی‌ها در هر دو دسته فلزات آهنی و غیر آهنی استفاده می‌شوند. در ادامه بیشتر با این مصالح ضروری ساختمان آشنا خواهید شد.

بررسی انواع فلزات کاربردی ساختمانی

انتاکالا فروشگاه آنلاین انواع فلزات ساختمانی در این قسمت همراه شماست تا انواع فلزات پرکاربرد را در ساختمان معرفی کرده و ویژگی و کاربرد اختصاصی هر یک را توضیح دهد:

آهن:

آهن یکی از شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین نوع فلزات به کار رفته در بین مصالح برای ساختمان سازی است. فلز آهن مقاومت بسیار بالایی دارد و از مرحله ساخت فونداسیون و سفت کاری تا نازک کاری استفاده می‌شود. به طور خاص از آهن برای تولید میلگرد، ناودانی، نبشی، درب، تیر آهن و غیره استفاده می‌کنند که هر کدام برای افزایش استحکام و مقاومت ساختمان ضروری هستند. همچنین قابلیت شکل پذیری عالی آهن سبب شده تا بتوان به راحتی آن را به شکل‌های مختلف تبدیل کرد. در کنار مزایای گفته شده، عیب بزرگ آهن به عنوان فلز پرکاربرد ساختمانی، خوردگی و زنگ زدگی آن است به همین دلیل باید به شکل آلیاژ یا همراه با روکش مقاوم به کار گرفته شود.

آلومینیوم:

آلومینیوم دومین فلز پرکاربرد ساختمانی ما در این لیست است که به علت نرمی و مقاومت پایین به شکل آلیاژ شده با سایر عناصر مثل منیزیم، سیلیسیم و منگنز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما ویژگی بسیار مهم فلز آلومینیوم، مقاومت ذاتی در برابر خوردگی و زنگ زدگی است که با فرایندهایی مثل آندایزینگ قدرت آن چندین برابر می‌شود. شکل پذیری بسیار خوبی دارد و تحت فرایندهای گرمایی به اشکال مختلف تبدیل می‌شود. از فلز کاربردی ساختمانی آلومینیوم برای شیروانی، اسکلت سبک درب و پنجره، کرتین وال و غیره استفاده می‌کنند. از خصوصیات بارز و منحصربفرد آلومینیوم، مقاومت بالا و در عین حال سبکی آن است که وزن سازه‌های ساختمانی افزایش زیادی پیدا نمی‌کند.

 

مس:

فلز مس هم یکی دیگر از انواع فلزات کاربردی ساختمانی از نوع غیر آهنی است که در ابتدا برای خطوط انتقال آب نیز استفاده می‌شد که به دلیل هزینه تأمین بسیار بالا و مقاومت پایین در برابر ضربه، لوله‌های پی وی سی جای آنها را گرفت. امروزه کاربرد فلز مس در صنایع ساختمانی در نما و دکوراسیون داخلی است. مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی باعث شده تا در صنایع ساختمانی همچنان مورد توجه باشد. امروزه در مناطق شمالی کشور که بارندگی فراوانی دارند برای مقاوم سازی ساختمان‌ها از فلز مس در بام سازی استفاده می‌کنند. ویژگی متمایز کننده لوله‌های مسی نسبت به نمونه‌های پی وی سی این است که قابل اشتعال نیستند و گازهای سمی از آنها متصاعد نمی‌شود.

چدن:

چدن که در واقع آلیاژ آهن با کربن و سیلیسیم است در برخی صنایع ساختمانی برای تولید لوله استفاده می‌کنند چرا که قالب گیری آن بسیار ساده و کم هزینه است. با این حال به دلیل مقاومت پایین در مقابل ضربه و مقاومت کششی کم نمی‌توان کاربرد زیادی برای آن در نظر گرفت.

فولاد:

بهترین تأمین کنندگان فولاد و فلزات، از انواع فولاد برای تمامی مراحل ساختمان سازی استفاده می‌کنند. فولاد یکی از محکم‌ترین و مقاوم‌ترین فلزات ساختمانی در صنایع است که شکل پذیری بسیار خوبی هم دارد. فولاد از لحاظ درصد کربن آلیاژی خود در سه دسته کم کربن، کربن متوسط و پر کربن قرار می‌گیرد که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارد.

برخی از فولادها نرم هستند (درصد کربن پایینی دارند) و شکل پذیری آنها با عملیات حرارتی ساده‌تر است اما برخی مدل‌های فولاد نیز درجه سختی بالایی دارند. ضمنا بد نیست بدانید که فولاد بازیافت پذیری کاملی دارد به همین دلیل به محیط زیست هم آسیب وارد نمی‌کند. انتاکالا با فروش آنلاین فولاد از بهترین تأمین کنندگان، تهیه آن را برای صنایع مختلف راحت ساخته است. نصب فلزات فولاد نسبت به اکثر فلزات کاربردی ساختمانی سریع‌تر است.

استیل ضد زنگ یا استنلس استیل:

استیل ضد زنگ ساخته شده از ترکیب فولاد و کروم است که در واقع فولاد نیز همانطور که گفته شد یک نوع آلیاژ محسوب می‌گردد. کروم اصلی‌ترین عنصر آلیاژی در استیل‌های ضد زنگ است با این حال بسته به نوع کاربرد در صنایع از عناصر دیگری مثل نیکل، مولیبدن، کربن، تیتانیوم و غیره نیز استفاده می‌کنند. از این فلز پرکاربرد ساختمانی نه تنها در طی فرایندهای مختلف بلکه برای ساخت ابزارآلات و دستگاه‌های مورد استفاده در صنایع ساختمان سازی هم استفاده می‌کنند.

برنج:

شاید تا به حال نمی‌دانستید که از فلز برنج هم در صنایع ساختمانی استفاده می‌کنند، فلزی که آلیاژ مس و روی محسوب می‌شود. همچنین به منظور افزایش خاصیت ماشین کاری فلز برنج، تا حدود 2% سرب هم اضافه می‌کنند. از فلز برنج برای ساخت رادیاتورهای ساختمانی، لوله، اتصالات ، تجهیزات ساختمانی و غیره استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل کاربرد برنج در ساخت لوله و اتصالات، مقاومت بالای آن در برابر آب‌های سنگین و نمک‌دار است. به همین دلیل استحکام بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد.

تیتانیوم:

تیتانیوم به دلیل سبکی و مقاومت خیره کننده در برابر خوردگی یکی از فلزات کاربردی ساختمانی است که حتما هنگام خرید آنلاین انواع فلزات به آن برخورد کرده‌اید. ویژگی‌های تیتانیوم باعث شده تا گزینه‌ای مناسب برای ساخت سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، مقاوم سازی و عایق سازی لوله و سقف باشد.

 

انتاکالا، فروشگاه آنلاین کالاهای صنعتی

انواع فلزات کاربردی ساختمانی که امروزه در بخش‌های مختلف صنایع ساخت و ساز ساختمان‌های تجاری، مسکونی، اداری و تفریحی استفاده می‌شوند در این مطلب مورد بررسی قرار گرفتند. برای خرید آنلاین انواع فلزات و ابزارآلات، از بهترین تأمین کنندگان با امکان مقایسه راحت قیمت‌ها، انتاکالا در کنار شماست. شما می‌توانید در این مارکت پلیس وسیع که جمعی از بهترین تأمین کنندگان فولاد و فلزات حضور دارند، به راحتی و با بهترین قیمت نیاز خود را در زمینه ساخت و سازهای ساختمانی برطرف کنید.

 

جای شما در انتاکالا خالی است! همین حالا در سایت ثبت‌نام کنید و به جمع تامین کنندگان انتاکالا بپیوندید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.